fbpx
Hjem » Træning » Vejrtrækning og afspænding

Vejrtræknings- og afspændingshold

” Above all, learn how to breathe correctly”  – Joe Pilates

Vores vejrtrækning er alfa omega for vores eksistens, men det er overraskende få der i det daglige skænker deres åndedræt opmærksomhed og som træner det. Diafragma – åndedrætsmusklen – er en muskel der, som andre muskler, ved træning kan blive stærkere, og dermed arbejde mere effektivt og hensigtsmæssigt.

Book din gratis prøvetime på hold

Få kontakt til dit nervesystem

Ved at trække vejret langsom og kontrolleret, får vi kontakt til den del af vores autonome nervesystem. Det medfører en række gavnlige effekter på krop og sind, da denne del af nervesystemet blandt andet regulerer vores vitale funktioner. Nervesystemet inddeles i det sympatiske og det parasympatiske nervesystem. Begge konstant er på arbejde for at skabe et afbalanceret og sundt system.

Det sympatiske nervesystem bliver primært aktiveret af stress og forbereder kroppen på flugt ved at igangsætte overlevelsesmekanismer som forhøjet hjertefrekvens, øget blodtryk og blodsukker samt mindsket pupilstørrelse. På kort sigt er det nødvendigt at kunne reagere prompte på spontan fare, men længerevarende stress kan potentielt have fatale konsekvenser. Det parasympatiske nervesystem har en modsat beroligende indflydelse. Det sænker hjerterytmen og blodtrykket, og fremmer fordøjelsen, optaget af næringsstoffer samt vores restitution. Det dominerer primært under søvn, når vi spiser og slapper af.

Nøglen til at styre vores sindstilstand og stressniveau ligger i vores evne til at aktivere det parasympatiske nervesystem på kommando blandt andet ved hjælp af vejrtrækningsøvelser.

Vejrtrækningsøvelser til aktivering af nervesystem

Ved at trække vejret gennem næsen højnes koncentrationen af gasmolekylet nitrogenoxid. Dette kan bl.a. kan tilskrives en antibakteriel funktion som hjælper med at forbedre lokale forhold i irriterede lunger.

Vejrtrækning med langsom udånding, vejrtrækningsøvelser gennem næsen og det at øve sig i at holde vejret, har i flere studier vist sig at mindske symptomerne, samt at have en nyttig effekt hos personer med astma. I de bedste tilfælde forsvandt astmapatienternes symptomer helt, og i mange tilfælde kunne man se en forbedring i kondition og lungekapacitet.

Hos Pilateshuset hjælper vi dig på vej til en sundere og mere hensigtsmæssig vejrtrækning. Hvadenten du er stresset, har KOL, astma, andre lungelidelser eller blot ønsker at forbedre din lungekapacitet så er du meget velkommen på vores vejrtrækningshold.

Er du ny pilatesudøver, kan du booke en gratis prøvetime på et af vores vejrtrækningshold.

Info


Pris

1 klip 130 kr.
5 klip 600 kr.
10 klip 1100 kr.

Hvornår

Tirsdage kl: 10

– På Zoom

Book en gratis prøvetime

På disse timer kommer du helt ned i gear og i kontakt med dit nervesystem. Ved hjælp af forskellige vejrtræknings teknikker, mobiliserende øvelser og afspænding nulstiller vi hverdagen og tjekker ind på krop og sind lige nu og her.

Læs om vores andre online træningsmuligheder

Online træning

Matworkhold online

Vi tilbyder pilates matworkhold via Zoom. Uanset om du er nybegynder, eller har trænet pilates gennem flere år, så har vi et online pilateshold for dig.

Fysioterapi

Fysioterapi

Pilateshuset tilbyder fysioterapi, hvor vi inkorporerer de gavnlige effekter af pilates i behandlingen. Du får en helhedsorienteret behandling med individuelt fokus på dine problematikker og behov.

Online videoer

Online træningsvideoer

Få adgang til Pilateshusets pilatesvideoer og lydfiler, og træn pilates lige når det passer dig. Træningsvideoerne er af 10-20 minutters varighed, og inddelt i forskellige niveauer. Udover træningsvideoer er der en række lydfiler med vejrtræknings- og afspændingsøvelser.

Abonnér på vores nyhedsbrev

💚