fbpx

Vejrtrækning og afspænding

” Above all, learn how to breathe correctly”  – Joe Pilates

Til trods for at vores vejrtrækning er alfa omega for vores eksistens er det overraskende få der i det daglige skænker deres åndedræt opmærksomhed og som træner det. Diapghagma – åndedrætsmusklen – er en muskel der som andre muskler ved træning kan blive stærkere og dermed arbejde mere effektivt og hensigtsmæssigt.

Ved at trække vejret langsom og kontrolleret får vi kontakt til den del af vores nervesystem som ikke kan styres af vores vilje – det autonome nervesystem. Dette medfører en række gavnelige effekter på krop og sind, da denne del af nervesystemet bl.a. regulerer vores vitale funktioner. Det inddeles i det sympatiske og det parasympatiske nervesystem, der begge konstant er på arbejde for at skabe et afbalanceret og sundt system. Det sympatiske nervesystem bliver primært aktiveret af stress og forbereder kroppen på flugt ved at igangsætte overlevelsesmekanismer som forhøjet hjertefrekvens, øget blodtryk og blodsukker samt mindsket pupilstørrelse. På kort sigt er det nødvendigt at kunne reagere prompte på spontan fare, men længere varende stress kan potentielt have fatale konsekvenser. Det parasympatiske nervesystem har en modsat beroligende indflydelse. Det sænker hjerterytmen og blodtrykket og fremmer fordøjelsen, optaget af nærrigsstoffer samt vores restitution. Det dominerer primært under søvn, når vi spiser eller slapper af.

Nøglen til at være i stand til at styre vores sindstilstand og stressniveau ligger i vores evne til at aktivere det parasympatiske nervesystem på kommando bl.a. ved hjælp af vejrtrækningsøvelser.

Ved at trække vejret gennem næsen højnes koncentrationen af gasmolekylet nitrogen oxid, hvilket bl.a. kan tilskrives en antibakteriel funktion som kan hjælpe med at forbedre lokale forhold i irriterede lunger.

Vejrtrækning med langsom udånding, vejrtrækningsøvelser gennem næsen og det at øve at holde vejret har i flere studier også vist sig at mindske symptomerne og have en nyttig effekt hos personer som lider af astma. I de bedste tilfælde forsvandt astma patienternes symptomer helt og i mange tilfælde kunne man se en forbedring i kondition og lungekapacitet.

Hos Pilateshuset går vi op i at hjælpe dig på vej til en sundere og mere hensigtsmæssig vejrtrækning. Hvad enten du er stresset, har KOL, astma, andre lungelidelser eller blot ønsker at forbedre din lungekapacitet så er du meget velkommen på vores vejrtrækningshold.

Er du ny pilatesudøver, kan du booke en gratis prøvetime på et af vores vejrtrækningshold.

Info

Hvornår

Tirsdage kl: 10

– På Zoom

På disse timer kommer du helt ned i gear og i kontakt med dit nervesystem. Ved hjælp af forskellige vejrtræknings teknikker, mobiliserende øvelser og afspænding nulstiller vi hverdagen og tjekker ind på krop og sind lige nu og her.

Læs om vores andre online træningsmuligheder

Gravidtræning

Gravidtræning

Vores graviditetstræning har særlig fokus på dig og din graviditet og vi tilpasser øvelserne herefter. Vi har øget fokus på holdning, vejrtrækning, bækkenbund samt mave og ryg og styrker de belastede muskelgrupper. Du er i trygge hænder under din træning, da vores hold er små ekslusive hold med max 6 deltagere.

Efterfødselstræning med baby

Efterfødsel

På Pilateshuset’s efterfødselshold kommer du sikkert og effektivt i form efter din graviditet og fødsel. Du deltager på et lukket forløb med max 5 andre mødre og deres babyer og får grunding vejledning i at genfinde bækkenstabilitet, styrke din bækkenbund, ryg, mave, baller og overkrop på en hensigtsmæssig måde samt øge din kropsbevidsthed.

Cecilie half

Online træning

Uanset hvor i landet du befinder dig, kan du træne med Pilateshuset online. Vi tilbyder både virtuelle hold på zoom og træningsvideoer du kan benytte dig af lige når det passer dig.

Pilates

Pilates

Vores pilateshold er både for dig som er nybegynder og dig som har trænet i mange år. Vi tilpasser undervisningen efter hvem I er på holdet og giver jer hver især individuelle rettelser og udfordringer.

Pilates øvet

Pilates øvet

Pilates øvet for dig som har trænet pilates længe, og som har godt styr på øvelserne og rækkefølgen. Der er en del mere flow på disse timer, mere avancerede øvelser og færre forklaringer af øvelserne.

Pilates med props

Pilates med props

Pilates med props er træning med redskaber som lille bold, håndvægte, foam roller og Magic Circle. Det er et must at du har det pågældende redskab for at du kan tilmelde dig timen. Har du ikke udstyret, men er interesseret i at købe, så se vores webshop.

Abonnér på vores nyhedsbrev

-

Sider